Kina i nyt kontrolindgreb: Vil diktere, hvilket tøj influencers har på – og hvordan de taler

Screenshot fra Taobao
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Det kommunistiske diktatur Kina sætter nu hårdt ind imod online influencers.

Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk

I Kina er livestreams på nettet blevet til populære platforme for markedsføring af produkter, og ligesom herhjemme reklamerer influencers og online-personligheder for diverse produkter fra private virksomheder.

For at stramme grebet yderligere over det private erhvervsliv, har det kommunistiske styre i Kina annonceret nye retningslinjer for, hvordan disse livestreamers skal begå sig foran kameraet.

Det skriver Reuters.

Retningslinjerne er udstedt af det kinesiske handelsministerium.

De dikterer blandt andet at disse influencers skal snakke mandarin, som er Kinas officielle sprog, når de livestreamer. Derudover skal de tale ”åbent og objektivt” om de varer, som de promoverer.

Hvordan live-streameren går klædt bliver da heller ikke overladt til det frie valg. Ministeriet har således udformet en officiel erklæring, hvori der bl.a. står:

– Når værten streamer live, bør hans eller hendes beklædning og fremtræden ikke krænke den offentlige orden eller gode moral.

– Deres udseende bør også afspejle egenskaberne på de produkter og tjenester, som de markedsfører.

Hvis disse livestreamers trodser lovgivningen, er den pågældende platform, hvor vedkommende sender på, pålagt at udstede en advarsel eller andre konsekvenser, som kan indebære trafikrestriktioner, blacklisting eller endda en total fjernelse af brugeren.

Det er ikke første gang, at den kinesiske kommunistregering tager hårde midler i brug over for erhvervslivet, som ifølge regeringen er skyld i socioøkonomiske problemer, der ”destabiliserer” det kinesiske samfund. 

I fremtiden kan man kun forvente mere af denne slags fra det kinesiske styre.

Det kinesiske kommunistpartis embedsmænd har nemlig for nyligt offentliggjort en femårig plan, der skal sikre øget regulering af private virksomheder.

Indblik har for nyligt skrevet om Kinas nye regel, der dikterer, at børn og unge kun må spille computerspil tre timer om ugen.

Læs mere her om det.

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?

Subscribe

* indicates required

.

Vi opbevare din data sikkert, og du kan til hver en tid melde nyhedsbrevet fra igen

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.