”Vi kommer helt sikkert til at se meget mere af den her slags i fysiske butikker fremover… På mange måder handler det om tilvænning”, lyder det.
Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk
Coop har indført et nyt twist til deres Click and Collect-koncept hos Kvickly i Næstved.
Når du som kunde skal afhente dagligvarer, som du har bestilt på coopmad.dk, vil du nu støde på et kamera i pakkeboksen. Dette kamera vurderer dit ansigt, mens du taster din pakkekode for at få adgang til dine bestilte varer.
Det højt intelligente kamera vil ud fra dit ansigt vurdere om du f.eks. er gammel nok til at købe alkohol, skriver B.T.
Algoritmen kører via en server, hvor man har indtastet tusindvis af ansigter. Ud fra disse ansigter kan algoritmen også vurdere din alder. Coop vil teste teknologien året ud og derefter vurdere, om teknologien skal udbredes yderligere.
Coops forsøg med kunstig intelligens optræder i en periode, hvor flere identiske tiltag med ansigtsalgoritmer finder sted i en lang række britiske supermarkeder.
Samtidig konkurrerer supermarkeder i USA og Kina om at være længst fremme med adskillige former for købsoplevelser baseret på kunstig intelligens.
Selvom at Danmark ikke er lige så langt fremme endnu, er tendensen, at vi bevæger os hen imod et samfund, hvor der konstant bliver eksperimenteret mere med kunstig intelligens og ansigtsgenkendelse – og scanning.
For eksempel har firmaet JustFace allerede etableret kameraer i 30 danske fitnesscentre, som kontrollerer coronapas og scanner kunders humør.
Og i slutningen af 2020 indgik Dansk Industri og Alexandra Institute i et samarbejde med Google. Samarbejdet har til formål at hjælpe langt flere danske virksomheder med at benytte sig af kunstig intelligens med henblik på at optimere indtjeningen.
Jan Damsgaard, professor på CBS, er begejstret for Coops forsøg med kunstig intelligens og mener, at det er et positivt skridt ind i en uundgåelig fremtid.
– Vi kommer helt sikkert til at se meget mere af den her slags i fysiske butikker fremover. Teknologien har vi. Det er mere de etiske spørgsmål, som bremser, at det bare implementeres i dag, siger han til B.T.
Han mener ligeledes at vores frygt for, hvad oplysningerne kan bruges til, ikke må betyde, at vi kommer bagud i forhold til lande som Kina og USA. For ham er frygten mere et spørgsmål om ”tilvænning”.
– På mange måder handler det om tilvænning. Se, hvor meget teleselskaberne ved om os i dag. Vi har login med fingeraftryk, ansigtsgenkendelse og telefoner, der logger alt om, hvor vi er, og hvem vi er sammen med. Det er vi jo helt trygge ved. Hvis supermarkederne er helt åbne om den teknologi, de bruger, vænner kunderne sig også til det og synes, det er en fin service, siger Jan Damsgaard.